Arbejdsmetode og overvejelser omkring digte og brugen af computere
Hvorfor skriver man egentlig digte.?? Jeg har været rundt på nettet og læse mange forskellige. Nogen fatter man ikke meget af, fra andre lidt mere, og fra nogen fik jeg oplevelsen af, at det beskrev mine egne følelser. Digte handler om følelser. Følelser digteren gerne vil dele med andre – eller selv finde fred med, ved at skrive dem ned. At skrive digte er både for professionelle og amatører. Holder man af Dan Turell og hans digte, har han eksempelvis udgivet over 3000 sider digte i bogform. Det var da imponerende tænkte jeg, da jeg ved søgning på digte faldt over en side med beskrivelse af hans digte på nettet: http://www.borgen.dk/titler/udv_digte_turell.htm
Derudover er der sider hvor amatører kan publicere deres digte. Et eksempel herpå er: http://www.fyldepennen.dk/ der indeholder både digte, noveller, romaner og andre genre.
En søgning på digte skrevet af børn gav flere resultater hvoraf jeg vil lægge links til nogle af forfatterne:
http://www.fyldepennen.dk/forfatter/?id=1310
http://www.fyldepennen.dk/forfatter/?id=1123
http://www.fyldepennen.dk/forfatter/?id=1316
http://www.fyldepennen.dk/forfatter/?id=878
http://www.fyldepennen.dk/forfatter/?id=974
Hvoraf jeg især lagde mærke til den sidste forfatter der har skrevet mange digte.
Med hensyn til at være kulturbærer vil jeg i mit arbejde som kommende pædagog overveje brugen af computer. Tekster man som pædagog kunne introducere til børn kunne være digte om kærlighed, sex, usikkerhed og andre temaer der i perioder fylder meget i børn liv - det må selvfølgelig aldrig stå alene men bruges som et supplement i det pædagogiske arbejde.
Derudover er kultur jo også at lade børn bruge computeren til at lave kunst, billedbehandling osv, på linie med skolens formning eller sløjd, eller til at finde inspiration til opgaver m.m. Jeg mener computere skal være tilgængelig for børn og unge på linie med modelervoks og legoklodser. Grunden til dette er, at det efter min mening er nødvendigt at lære at anvende en computer, da det i fremtiden vil være en naturlig del af arbejdslivet, samt ikke mindst som middel til at opretholde og udbygge sociale netværk.
Jeg var i praktik på et døgnopholdssted med børn indtil 15 år. Der sidder jeg lige nu og tænker på, at det ville være en rigtig god ide at lave et temaprojekt omkring børns digte på netop denne døgninstitution. Både at læse dem, men også opfordre børnene til at forsøge at skrive deres egne digte. Det ville helt sikkert fange deres interesse lettere hvis det var i stil med det vi lige nu laver her på multimedie grenvalg. På mit praktik sted var der ikke adgang til computer. Hvis børn ikke har adgang til en computer hjemme, i skolen eller andre steder ser jeg det som et stort problem, da børnene efter min mening vil halte langt bagefter andre børn på dette område. Derudover vil de ikke have adgang til den informationsmængde der efterhånden ligger på nettet. Computeren kan efter min mening for mange grupper af børn, være en stor hjælp til at bibeholde eller udbygge deres sociale netværk på samt at finde ligestillede på nettet.
Jeg har lavet en ny løsning af opgave 1, da jeg ikke længere var glad for den gamle. Jeg har taget billeder og behandlet dem i paint net på forskellig vis, for at illustrere mit digt omkring edderkoppens dagligdag.
Mange hilsner
Dorte Sophie
0 Comments:
Post a Comment
<< Home