Thursday, October 20, 2005

Opgave 2, Fortælling med Animation og Stop Motion


Til løsning af opgave 2 har jeg haft min søn på 8 år til at hjælpe mig. Jeg fortalte Andreas at jeg skulle lave en slags lille film med en eller anden ting der skulle ændre sig undervejs.

Vi kiggede først på nogle vilde dyr jeg havde en ide om skulle spise noget. Men så fandt Andreas hans store haj og så havde vi ideen om at hajen skulle spise krokodillen.

Sammen lavede vi billede baggrunden. Bølgepap hvorpå vi klistede blåt vand, vi klippede planter ud i grønt papir og lavde en smart fisk. Til sidst lavede vi havbunden af sandpapir hvorpå vi lagde skaller så det blev rigtig flot. Da billederne skulle tages "snød" vi med tynd tråd og en skjult pind inde under krokodillens mave. Jeg styrede dyrene og Andreas trykkede på kameraet som vi havde stående fast på en lille forhøjning. Jeg lavede selv behandlingen af billederne, bla. at resize dem og lave selve annimationen i Barbarosa. Da Andreas så det færdige resultat synes han det var rigtig flot og sagde : "det er blevet til en haj film" :-)
Det har været en supersjov opgave at løse sammen og især se hvor meget Andreas gik op i det, det virker meget smittende og og puster liv i kreativiteten.

Mange hilsner

Dorte og Andreas

7 Comments:

Blogger mrskarin913 said...

Hej i to Dorte og Andreas.

Det er en dejlig haj film i har lavet.
Jeg synes den ser farlig ud på en god måde.

MVH Karin.

5:48 PM  
Blogger asterix915 said...

Hej Dorte

Hold da op,det er en flot løsning på opgave 2, godt man ikke er dille *lol*. Jeg fatter stadig ikke hvorfor mine billeder styrter afsted, og det gør hverken dine eller Lenes. Så nu må jeg ind og arbejde igen.

Super lavet, I er et godt team dig og Andreas.

Hilsen Lone

5:48 PM  
Blogger lis faurholt said...

Haj Andreas og Dorte
Sikke dog en fantastisk flot haj-film I har lavet.
Det er også supert, at du fortæller, hvordan I har lavet den. Der er jo både teknisk forklaring og special effect tricks samt en beskrivelse af et helt film crew: Producer, Director, Cinematographer, Special FX man, Key grip, Gaffer og Best boy :)

6:41 PM  
Blogger dortesophie said...

Hej Karin, Lone og Lis

Tak for jeres søde comments. Det har været sjovt at lave denne opgave, især fordi Andreas gik så meget op i det. Jeg har lige vist ham, at der er 3 mennesker der synes det er en flot film.

Mange hilsner

Dorte

7:46 PM  
Blogger mrskarin913 said...

Hej Dorte.
Hvilken størrelse i billed har du brugt til at lave dette størrelse billed?
Jeg synes, det er pænt klart og tydeligt, det du har valgt, så hvis du kan huske dette, vil jeg gerne have det at vide.
MVH Karin.

11:40 PM  
Blogger dortesophie said...

Hej Karin,

Jeg reziser mine billeder ved at højreklikke og trykke edit. Dernæst kan jeg i Picture manager ude i højre side vælges: "tilpas størrelse" her vælger jeg et punkt der hedder: "forud defineret bredde x højde" og vælger: E-mail Stor (314 x 235) Det har indtil videre funket hver gang for mig. Når jeg er inde i Barbaros vælger jeg blot i starten den samme størrelse.

Jeg er dog ikke klar over om jeg får plads problemer eller langsom hastighed senere. Det kan jo være der gemmer sig en lille overraskelse her :-) men mine annimationer er lavet af relativ få billeder, så jeg tror det går.

MVH Dorte

9:09 AM  
Blogger mrskarin913 said...

Hej Dorte.

Mange 1000 tak for din hjælp med billedstr. Den har virkeligt drillet mig , jeg har prøvet med mange størelser i alle mulige retninger, og læst i literaturen. Ja tænkt på det når jeg træt gik i seng, og så så jeg dit haj billed, og tænkte det er virkeligt perfekt, hvordan gør hun? Fantastisk efter atter en aften tog jeg mod til mi, og skrev om hjælp og det virker jeg fulgte dine råd, og det kører :), nu er det tiden der kan begrænse mig, for nu kan jeg næsten ikke stoppe.
1000 tak fra mig
Karin.

6:54 PM  

Post a Comment

<< Home