Tuesday, November 01, 2005

Vold, blod og splat..

Halløj :-)

Efter at have læst Carstens indlæg på hans blog omkring dullerne og voldelige computerspil, så kan jeg ikke lade være med at tænke over at der er modsætninger i drenge / pige kulturen - og hvor mange kvindelige pædagoger elsker voldelige computerspil??

Jeg ved fra mine egne 3 drenge, at de ikke er potientielle massemordere og voldsmænd selvom de spiller spil der efter min mening er meget voldelige. Det jeg kan se foregår er leg, de har det sjovt sammen giver hinanden gode råd til at klare "overbossen" osv.

Men det er da en overvejelse vi som pædagoger er nødt til at gøre: Med hvilke øjne ser vi på henholdsvis drengenes og pigernes forskellige kultur på nettet i eks. SFO' en. Er vi måske endda dem der skal være med til at vurdere kvaliteten, så giver Carstens udtalelser om at medierne først får deres betydning ved brugen grund til overvejelse som pædagog, især at opfattelsen af medierne er afhængig af han /hendes kulturelle baggrund. Dvs. det den voksne synes er super duper.... ikke nødvendig vis falder i børn og unges smag..

Og det ved vi jo egentligt godt..hvem har ikke prøvet at fortælle sine egne børn om det man lavede og gik op i da man selv var barn ...gaaaabbb har jeg ihvertfald hørt baggrundskoret kommentere.

Med splattende dullehilsen

Dorte Sophie

4 Comments:

Blogger dortesophie said...

Hej Helle :-)

Ja det var lige det jeg kom til at tænke over: at "pædagog Dorte" ikke i alle situationer vil være den bedste (eller bedrevidende - pædagogik igen igen) til at vurdere
eller klassifisere børnenes brug af computer og deres valg af eks. spil.

Mange hilsner

Dorte

12:47 PM  
Blogger Lykke Juhler said...

Den erkendelse kan være svær at nå frem til, for pludselig skal man se sig selv på en anden måde.
Det er pludselig ikke mere et projekt der drejer sig om at overbevise børnene om det rigtige i at lytte til en. Man skal pludselig lytte til børnene og sætte sig i deres sted. Nu bliver André vel fornærmet: "vi skal møde barnet der hvor det er" uha uha

3:45 PM  
Blogger lis faurholt said...

I stikker lige kniven ind, der, hvor det er svært, Yes!!
Jeg synes alt for ofte, jeg er udstyret med en styrthjelmslignende hovedbeklædning udstyret med et visir (mit voksensyn), - I ved ligesom dem politiet har - hver gang, jeg møjsommeligt har fået visiret skubbet op og rigtig gør mig umage for at se, hvordan noget opleves af børnene - SLAM!, så klasker visiret ned over øjnene igen...

5:27 PM  
Blogger mrskarin913 said...

Hej Dorte.
Jeg kan virkelig give dig ret, og hvor man kan se idag er forskellen virkelig stor iforhold til drenges og pigers ønsker for computerspild.
Derfor er det fint, at vi bliver bevidste omkring denne forskel, så vi ikke som Lis er inde på klapper visiret ned, men at vi vil arbejde bevidst med, at se på denne forskel mellem kønnen.
Hilsen Karin.

11:25 AM  

Post a Comment

<< Home