Saturday, November 26, 2005

Fra tanke til lyd

Mine overvejelser til denne lyd opgave har bl.a. været at jeg gerne ville lave noget der afspejler min dagligdag. Sangen om dyrene på landet er en vi bruger i vores legestue og som bl.a lær børnene hvad de forskellige dyr hedder.

Allerførst havde jeg meget bøvl og kunne ikke få optaget nogen lyd trods ihærdige forsøg, indtil min kære mand fandt ud af at computeren var gået i stykker. Det var heldigt tror jeg...ellers var jeg eksploderet fuldstændig, da min lunte på det tidspunkt var meget kort.

Jeg Brugte Audacity til min opgave fik lyd optaget fra en anden computer, overførte det til min egen computer og åbnede den i Audacity hvor jeg allerførst redigerede i min eget optagelse. Slettede enkelte steder og skruede lyde op med 25% 3 gange.

Dernæst gik jeg på opdagelse i Finds Sounds hvor jeg fandt tog fløjt, tog kørsel med bevægelse på og alle dyrelydende. Jeg lagde hver enkelt lyd i sit eget spor. Fandt efter nogen tid ud af at jeg kunne bytte sporene rundt og flytte et lyd spor op så det kom lige under min optagelse. Det gjorde det lettere at finde det nøjagtige sted at lægge starten af lyden der skulle lægges på. Man kan også se hvor lang en pause i optagelse der er. Eksempelvis kunne jeg se at jeg efter 1. dyrelyd havde 3 sek. hvor der ikke var lyd. Det fyldt jeg op med spredte klapsalver for at lave lidt sjov.

Da jeg var færdig konverterede jeg til Mp3 med LAME og lagde det på podomatik. Her gik det galt, jeg glemte i 1. omgang at publicere det inden jeg lagde det på min blog, så der ikke var lyd på. Efter flere (mange) forsøg funkede det.

Det har været en udfordrende opgave som har krævet meget tid, men jeg er glad for resultatet og glad for, at vi har fået lyd med i vores arbejde, så det ikke kun er rent visuelt.

Dorte

0 Comments:

Post a Comment

<< Home