Saturday, January 07, 2006

Sprogstimulering

Lene og jeg arbejder med sprogstimulering. Vi vil forsøge at komme med forslag til aktiviteter hvor computeren indgår. Vores overvejelser og forslag til aktiviteter skal være et bidrag til en fælles blog - et idekatalog som hele multimedieholdet 2005 arbejde på som et fælles projekt.

I vores overvejelser til aktiviteter i eks. børnehave, dagpleje mm. har vi haft lyst til også at inddrage lyd. Vi har på et tidspunkt arbejdet med en lydopgave og blev her bevidste om, at lyd kan være en meget intens oplevelse. Her mener vi computeren kan bruges som et supplement til den mere "traditionelle" sprogstimulering.

Vi forestiller os små historier og sanglege der kan høres via hovedtelefoner i et hyggeligt lyttehjørne i institutionen.

Er der nogen der har kommentarer til vores ide er de meget velkomne idet vi overvejer reaktionerne på ideen. Vil forældre eks. frygte at deres barn nu ikke længere får historier fra en voksen, men istedet selv skal trykke på en knap og høre den i "ensomhed"

Mange hilsner

BLÅ STUE

6 Comments:

Blogger mrskarin913 said...

Hej Dorte.

Jeg synes, det er en god ide i har foreslået.
Med hensyn til om forældre tror, at deres børn kun får historie på den måde, er ikke det afgørende. For det kan man jo komme i forkøbet, ved at fortælle dem ,at der her er tale om et ekstra tilbud til deres barn.
MVH karin.

1:42 PM  
Blogger lis faurholt said...

Den indvending kunne måske også imødegås ved at lave fortællingerne på computeren så de kan noget andet det oplæsningen kan?

Fortællingen i hyggekrogen handler ikke blot om sprogstimulering, men også om samvær, fællesskab, relationer og kropskontakt.

Det gode argument ville jo være, at fortællingen ved computeren handler om........ (udfyld selv :)

3:39 PM  
Blogger dortesophie said...

Hej Karin og Lis

Tak for jeres kommentarer med gode argumenter. Det er nok rigtig at det skal præcenteres som et ekstra tilbud - Det er efter min mening en god måde at børnene kan "lege sig" til fortrolighed med en computer på - selv mindre børn. Det er jo også et krav jvf. læreplanerne.

Jeg synes du har tabt dig Lis - du er nu kun halv størrelse :-)

Mange hilsner
Dorte

4:38 PM  
Blogger lis faurholt said...

Grunden kan du se i "nytårsfortsæt" nr 4 på mine 43 Things *lol*
Men bare det var så let at tabe sig *rofl*

Nå, den egentlige grund var nu, at jeg var utilfreds med kvaliteten i det gamle - nej, ikke motivkvaliteten, den er det for dyrt at gøre noget ved - men fotokvaliteten, opløsningen var for lav :(

Når du laver et link til Lenes indlæg, kan du lave det direkte til indlægget. Det er nok en god ide, for hvis jeg nu læser dit indlæg om en måned, hvordan finder jeg så det, Lene har skrevet i sin blog... om en måned?

I Blogger får I linket ved at trykke på 'Link to this post' (hos Lene) og så tage hele URLen minus '#links' (det står til sidst efter .html).

3:55 PM  
Blogger Lykke Juhler said...

Hej Dorte
Det lyder som en spændende ide som kan udvikles i det uendelige. præsenteret på den rigtige måde vil forældrene bestemt være med på ideen. Børnene kan også selv være med til at optage lyd og få lov til at lege med ord til mikrofonen, -eller måske lægge baggrundsstøj på. På den måde har man også dokumentation for hvad børnene laver, på linje med fotos. Mange børn elsker at høre deres egen stemme. Og forældrene vil gerne høre hvad børnene har lavet.

10:19 AM  
Blogger Helen said...

Jeg synes, det er en rigtig god ide - sprogstimulering på mange måder:)

- Har I været "rundt omrking" på internettet - bøger osv. og kigget efter, om der er gode ideer, I kan lade jer inspierer af ?

Lykke er inde på "dokumentation" - måske er det et af de temaer, I alle kunne overveje i forhold til projektet. Kunne bloggen også være en ny måde, at dokumentere det pædagogiske arbejde?

- Eller/og en ny mulighed for forældre til at følge med i, hvad der foregår i institutionen i løbet af dagen?

- Desuden, kunne man forestille sig at en del af Bloggen kun var tilgængelig med adgangskode? - Der kunne ligge mere følsomme ting.....

MVH
Helen

11:13 AM  

Post a Comment

<< Home